معرفی علل و علائم کمردرد و راه های پیشگیری از آن

کمردرد یکی از رایج ترین دلایلی می باشد که اغلب مردم در تمام دنیا بخاطر آن به پزشک مراجعه می کنند و هر شخص در طول عمر، حداقل یکبار این مشکل و درد را تجربه خواهد کرد. خوشبختانه راه های زیادی برای پیشگیری و همچنین بهبود کمردرد و عوارض ناشی از آن وجود دارند که با کمی شناخت برطرف خواهند شد و البته در برخی از مواقع چاره ای جز جراحی نیست.

علائم کمردرد

کمردرد مانند هر نوع بیماری دیگر علائم و نشانه هایی دارد که باعث آسان شدن روند شناسایی محل درد میگردد. از مهم ترین علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دردهای عضلانی
  • دردهای ضربه زننده
  • دردهایی که باعث لرزش پا می شوند
  • تشدید درد با بلند شدن، خم شدن و یا ایستادن
  • دردهایی که با خوابیدن یا تکیه دادن بهبود می یابند

زمان مراجعه به پزشک برای درمان کمردرد

در اکثر مواقع کمردرد با استراحت و انجام ندادن فعالیت های سخت بدنی قابل درمان می باشد و نیاز به درمان جدی برای آنها وجود ندارد، اما در برخی از شرایط برای درمان و همچنین پیشگیری از تشدید علائم آن، لازم است که در اولین فرصت به پزشک مراجعه شود که عبارتند از:

  • کمردردهای همراه با مشکلات جدید در مثانه و روده
  • سقوط و یا ضربه های شدید به کمر
  • دردهای همراه با تب
  • احساس درد از کمر تا زیر زانو
  • بی حسی و سوزش در یک یا هر دو پا
  • کمردرد همراه با کاهش ناگهانی وزن

علاوه بر موارد ذکر شده، اگر بیمار علاوه بر کمردرد سابقه ی پوکی استخوان، سرطان، زایمان بعد از 50 سالگی، مصرف بیش از حد مواد مخدر یا الکل را داشته باشد، حتما باید کمردرد را جدی گرفته و از خود درمانی جلوگیری نمایند.

دلایل بروز کمردرد

کمردرد بخاطر انقباض نخاعی و آسیب دیدن ایجاد می گردد و انواع مختلفی دارد. برای مثال، کمردردهایی که به طور ناگهانی شروع شده و در کمتر از 6 هفته درمان می شوند که اغلب بخاطر بلند کردن وسایل سنگین یا وارد شدن ضربه ایجاد میشوند. این دسته از کمردردها حالت حاد دارند و در حالت مزمن، قبل از 3 ماه درمان و آرام میگیرند. در مقابل، برخی از دردهای ناحیه ی کمر بدون هیچ دلیلی شروع میشوند و علل آنها با تصویربرداری و انجام آزمایشات قابل شناسایی می باشد. دلایل رایج که در ایجاد کمردرد موثر می باشند عبارتند از:

  • فشار عضلانی یا بلند کردن وسایل سنگین و داشتن حرکات ناگهانی و نامناسب که ممکن است باعث آسیب دیدن رباط های نخاعی و عضلات گردند
  • دیسک ها به عنوان نوعی بالشتک انعطاف پذیر بین مهره های ستون فقرات عمل میکنند و مواد نرم داخل ممکن است بخاطر فشار واردن شدن به عصب ها دچار آسیب شوند و باعث بروز بیماری دیسک کمر شده و دردهایی را به همراه خواهد داشت
  • آرتروز و تنگ شدن فضای اطراف نخاع
  • ناهنجاری های ستون فقرات که معمولا در میانسالی کمردرد را به همراه خواهند داشت
  • پوکی استخوان از جمله دلایل ایجاد شکستگی در ناحیه ی مهره ها می باشد که دچار کمردرد میگردد

فاکتورهای موثر در بالا بردن ریسک ابتلا به کمردرد

هر شخص و در هر گروه سنی (حتی کودکان و نوجوانان) می تواند به دلایل مختلف که در بالا به برخی از آنها اشاره شد، دچار کمردرد گردد. اما داشتن برخی از فاکتورها احتمال بروز این بیماری را تشدید میکند و ریسک را بالا میبرد، مانند:

  • سن: با بالا رفتن سن و ورود به بازه ی 30 تا 40 سالگی، احتمال رخ دادن کمردرد بیشتر خواهد شد
  • نداشتن فعالیت بدنی
  • اضافه وزن
  • بیماری های آرتروز، سرطان
  • افسردگی، اضطراب و نداشتن شرایط روحی مناسب
  • مصرف سیگار

راه های پیشگیری از کمردرد

انجام تمرین های مناسب و همچنین تغییر سبک و شیوه ی زندگی تا حد زیادی می تواند منجر به پیشگیری از بروز کمردرد و یا کاهش اثرات و رشد آن گردد. به عنوان مثال، افراد ورزشکار که حرکات آنها مطابق با اصول پزشکی می باشد، با افزایش سن کمتر دچار کمردرد شده و از تعادل بدنی بهتری برخوردار خواهند بود. از مهم ترین راه ها برای پیشگیری از ابتلا به کمردرد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انجام ورزش و فعالیت های هوازی با شدت کم (برای مثال پیاده روی و شنا)
  • انجام تمرینات شکمی و بالا بردن انعطاف پذیری بدن: انعطاف پذیری در ناحیه ی مفصل ران و پاها باعث بهبود و تقویت استخوان های لگن میگردد و اگر زیر نظر پزشک انجام شود، می تواند راهی موثر در پیشگری از کمردرد باشد
  • داشتن وزن مناسب
  • ترک یا کم کردن میزان مصرف سیگار
  • ایجاد تعادل بین عضلات در نحوه ی ایستادن و یا نشستن های طولانی مدت در حین کار و فعالیت: سعی کنید هر نیم ساعت یکبار موقعیت فیزیکی و نحوه ی نشستن یا ایستادن را تغییر دهید
  • استفاده از صندلی های استاندارد
  • قرار دادن بالشتک های نرم در گودی کمر
  • بلند کردن وسایل سنگین به شیوه ی درست
  • استفاده از کفش، مبلمان و تخت خواب مناسب و استاندارد
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *