کمردرد

5 روش خوابیدن برای کاهش کمردرد

طبق مطالعات انجام شده در انجمن کمردرد آمریکا، 75 تا 85 درصد مردم این کشور حداقل یک مرتبه و حتی بیشتر در طول سال دچار کمردرد میشوند. از بین این کمردردها حدود 90 درصد بدون جراحی قابل درمان هستند. یکی از عوامل تاثیر گذار در کمردرد، روش خوابیدن و استراحت می باشد که با اندکی توجه می تواند درمان شود و نیازی به مراجعه به پزشک وجود نخواهد داشت. در ادامه روش های خوابیدن که می توانند در کاهش کمردرد موثر باشند را شرح خواهیم داد.

کمر درد چیست؟

کمر درد یا lumbago یک اختلال نیست، بلکه یک نشانه از مشکلات مختلف در بدن می باشد و در اکثر مواقع ریشه ی این درد را می توان در مشکلات موجود در رباط ها، عضلات، اعصاب، ساختار استخوانی ستون فقرات و همچنین ارگان های اطراف کلیه جستجو کرد. خوابیدن با شرایط نامناسب، ایستادن های طولانی، حمل وسایل سنگین به شیوه ی نادرست، داشتن سابقه ی بیماری های نخاعی و سرطان از جمله عوامل موثر در بروز این بیماری می باشد.

تاثیر شیوه ی خوابیدن بر کمر درد

همان طور که خواب و استراحت شبانه میتواند تا حد زیادی بر کاهش کمردرد کمک کند، خوابیدن نادرست و اشتباه نیز می تواند منجر به افزایش کمر درد و مشکلات جانبی آن گردد. روش های اشتباه خوابیدن و همچنین نداشتن محل استراحت استاندارد باعث وارد شدن فشار به گردن، باسن و پشت میگردد و متعاقبا درد در ناحیه ی کمر را به همراه خواهد داشت.

بهترین شیوه خوابیدن برای کاهش کمر درد

افرادی که دچار کمردرد می باشند و یا حتی افراد در شرایط عادی، باید در زمان خواب به گونه ای دراز بکشند که ستون فقرات در حالت طبیعی و سر و شانه و باسن در حالت تراز قرار داشته باشند. بهترین شیوه ی خوابیدن برای اینکه بدن چنین شرایطی داشته باشد، خوابیدن به پشت می باشد. اما با این شیوه ی خوابیدن ممکن است برخی از افراد دچار خُرخُر شوند. در نتیجه سایر روشها را برای کاهش کمر درد با خوابیدن معرفی می کنیم.

کاهش کمر درد با تغییر شیوه ی خوابیدن

خوابیدن به پشت با تکیه بر زانو

همان طور که قبلا اشاره کردیم، بهترین روش خوابیدن برای اینکه بدن در شرایط مناسبی قرار بگیرد و کمر درد را تا حد زیادی کاهش دهد، خوابیدن به پشت می باشد. برای داشتن شرایط بهتر، بهتر است زیر زانو یک بالش نازک قرار دهید. سایر قسمتهای بدن که با تشک فاصله دارند (مانند قوس کمر) با بالش کوچک باید پر شود.

خوابیدن به یک شانه و قرار دادن بالش بین زانوها

یکی از راحت ترین شیوه های خوابیدن که برای کاهش کمر درد موثر می باشد، خوابیدن به یک شانه و قرار دادن بالش بین زانوها به منظور برقراری تعادل بین باسن، لگن و ستون فقرات می باشد. در این شیوه نیز باید تمام فضاهای خالی بین بدن و تشک را پر کنید. (مانند فاصله ی بین کمر و تشک)

کاهش کمر درد با خوابیدن جنینی

دراز کشیدن به یک شانه و جمع کردن زانوها به سمت سینه را اصطلاحا خوابیدن به روش جنینی می گویند که برای کاهش کمر درد موثر می باشد. در این شیوه حتما از یک بالش نازک برای تنظیم ارتفاع سر و گردن استفاده نمایید.

خوابیدن رو به جلو و بالش زیر شکم

معمولا بدترین شیوه ی خواب که به معده فشار زیادی وارد می کند، خوابیدن به شکم می باشد. با این حال برای افرادی که دچار کمر درد هستند، پیشنهاد میشود در این شیوه یک بالش نازک زیر شکم و ناحیه کمر قرار دهند تا ستون فقرات تنظیم باشد. این شیوه برای افراد مبتلا به دیسک دژنراتیو نیز موثر می باشد.

خوابیدن به شکم با صورت رو به پایین

یکی ازدلایلی که خوابیدن به شکم را مضر میکند، قرار گرفتن سر در یک طرف می باشد و در نتیجه منجر به وارد شدن فشار زیاد به ناحیه گردن می شود. برای جلوگیری از این مساله، بهتر است صورت را رو به زمین قرار داده و یک بالش نازک در قسمت پیشانی در نظر گرفته شود تا نفس کشیدن را دچار اختلال نکند.

سایر موارد مهم برای بهبود کمردرد

علاوه بر انتخاب شیوه ی مناسب خوابیدن در کاهش و یا درمان کمر درد، لازم است تا چند نکته ی مهم را مدنظر داشته باشیم. برای مثال:

  • بالشت مناسبی را برای خوابیدن انتخاب کنید. بالشت باید گردن، باسن و کمر را در حالت تراز نگه دارد و نباید ارتفاع آن زیاد و یا خیلی کم باشد. به همین خاطر باید هر 12 تا 18 ماه یکبار بالشت را تعویض کنید تا برای خوابیدن با مشکل خاصی مواجه نشوید.
  • تشک مناسب تهیه کنید: تشک علاوه بر داشتن شرایط مناسب برای استراحت های کوتاه یا بلند مدت، نقش مهمی در قرار گرفتن بدن به حالت استاندارد دارد.
  • استفاده از کمپرس سرد و گرم. در صورتی که با کمردرد مواجه میشوید، ابتدا ناحیه ی درد با سرد و بلافاصله گرم کنید.
  • تغذیه سالم داشته باشید: قرار دادن مواد مغذی و سرشار از کلسیم مانند محصولات لبنی، غلات، سبزیجات و همچنین فسفر و غذاهای دارای ویتامین D در رژیم غذایی تا حد زیادی می تواند در کاهش درد در ناحیه ی کمر و آسیب وارد شدن به سلامت استخوان و اسکلت بدن موثر باشد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *