5 نوع بیخوابی که باید آنها را بشناسید

بی خوابی های شبانه یکی از مهم ترین عوامل در نداشتن تمرکز و انرژی کافی در طول روز می باشد که بر اساس ویژگی های شخصیتی و احساسات افراد به 5 نوع تقسیم میگردد. در این مطلب انواع مختلف بی خوابی را معرفی خواهیم کرد و چند راهکار برای درمان آنها ارائه می دهیم.

انواع بی خوابی

بر اساس مطالعات انجام شده توسط موسسه هلدینگ علوم اعصاب در آمستردام که در 7 ژانویه در مجله ی The Lancet Psychiatry به چاپ رسید، بی خوابی ها همگی به یک مدل نیستند و شامل 5 نوع مختلف می باشند. این 5 گروه بر اساس بررسی نتایج بدست آمده از آنالیز ویژگی های شخصیتی، خلق و خوی،احساسات و واکنش به رویدادهای استرس زای زندگی معرفی شدند که عبارتند از:

نوع 1: در این دسته افراد مبتلا به بی خوابی دارای سطح بالایی از احساسات منفی مانند اضطراب و نگرانی و همچنین میزان شادی بسیار کم میباشند

نوع 2: افراد مبتلا به بی خوابی نوع 2 دارای سطح متوسطی از پریشانی هستند، اما شادی و رضایت آنها در زندگی نسبتا طبیعی است.

نوع 3: در این گروه افرادی قرار میگیرند که دارای سطح متوسط غم و پریشانی هستند و در مقابل، سطح شادی و لذت بردن از زندگی آنها پایین می باشد.

نوع 4: در نوع 4 بی خوابی با وجود قرار گرفتن شخص در سطح مطلوب و تقریبا پایین غم و نگرانی، بی خوابی های طولانی مدتی را تجربه می کنند.

نوع 5: گروه آخر در این اختلال و بی خوابی به افرادی تعلق دارد که استرس و افسردگی کمی دارند و اختلالات خواب آنها تحت تاثیر رویدادهای استرس زای زندگی افزایش می یابد.

واکنش انواع بی خوابی در برابر شیوه های درمان

لازم به ذکر است که درمان هر یک از مبتلایان به بی خوابی در گروه های ذکر شده با سایر گروه ها متفاوت بوده و بیمار عکس العمل های متفاوتی در برابر درمان از خود نشان می دهند. برای مثال، افرادی که در زیر دسته های 2و 4 قرار دارند، با مصرف داروهای آرامش بخش (تحت نظر پزشک) عکس العمل بهتری نشان داده و راحت تر درمان می شوند، این در حالیست که افراد مبتلا به بی خوابی نوع 3 با این داروها قابل درمان نیستند.

طبق مطالعات انجام شده، بیمارانی که در نوع 2 بی خوابی قرار دارند، با درمان های رفتار شناختی و مشورت با مشاوران و پزشکان حرفه ای به خوبی درمان میشوند. در حالت کلی می توان گفت، خطرناک ترین نوع بی خوابی در نوع 1 قرار گرفته است و باید نسبت به درمان آن جدی تر رفتار کرد.

علل بروز بی خوابی

5 نوع مختلف بی خوابی در شرایط مختلف و قرار گرفتن شخص در موقعیت های استرس زا تشدید میشوند و در حالت کلی می توان گفت، بی خوابی با رخ دادن شرایط زیر بروز خواهد کرد:

استرس: از رخ دادن مرگ یک عزیز گرفته تا مشکلاتی مانند جدایی و شکست مالی و کاری و عاطفی، همگی با نوعی استرس زیاد همراه هستند و تاثیر مستقیم آنها را بر روی اختلالات خواب شخص میتوان مشاهده کرد.

افسردگی: اگر در معرض افسردگی قرار دارید، ممک است ساعات طولانی بخوابید و یا دچار بی خوابی های خسته کننده شوید

شرایط جسمی نامناسب: وجود دردهای مزمن، مشکلات تنفسی، سرطان، بیماری های ریوی، پارکینسون، آلزامیر و سکته مغزی از جمله مواردی هستند که تاثیر مستقیم بر بروز بی خوابی و اختلالات خواب دارند.

تغییر محل زندگی یا برنامه کاری: شرایط کاری و زندگی که چرخه ی خواب را تحت تاثیر قرار می دهند، متابولیسم و دمای بدن را دچار تغییر می کنند و در نتیجه بی خوابی را به همراه دارند

مصرف دارو: بعضی از داروها مانند داروهای تجویز شده برای درمان افسردگی، داروهای قلب و فشار خون، داروهای مخصوص کاهش وزن و مسکن های متنوع به طور مستقیم بر بی خوابی تاثیر میگذارند

مصرف کافئین و الکل: درست است که نوشیدنی های الکلی نوعی آرام بخش محسوب میشوند، اما احتمال بروز بی خوابی را تشدید می کنند و باعث میشوند اواسط شب از خواب بیدار شوید

درمان بی خوابی با تغییر سبک زندگی

داشتن اشتباهات در شیوه ی زندگی و رژیم غذایی می توانند تا حد زیادی بر میزان بی خوابی تاثیرگذار باشند. در نتیجه باید در مرحله اول به تغییر سبک زندگی توجه کنید و در صورت عدم درمان، به پزشک معالجه نمایید.

به عنوان مثال، اگر روزانه حدود 45 دقیقه ورزش های هوازی انجام دهید، قطعا خواب راحت تر و آرام تری خواهید داشت. علاوه بر موارد ذکر شده، در ادامه چند راهکار موثر در درمان انواع بی خوابی را معرفی می کنیم.

  • تمرین یوگا و مراقبه
  • مصرف منیزیم و کلسیم به اندازه کافی و کاهش علائم خستگی از این طریق
  • قبل از خواب حمام بگیرید
  • میزان مصرف کافئین را کنترل کنید
  • استقامت فیزیکی و فعالیت های ذهنی را افزایش دهید
  • داشتن وعده های غذایی سبک در شب
  • کاهش نورهای مصنوعی در محل خواب
  • عدم استفاده از گوشی تلفن همراه در زمان خواب
  • داشتن برنامه ی منظم برای خوابیدن
  • استفاده از چشم بند و گوش دادن به موسیقی ملایم و آرام در زمان خواب
  • داشتن برنامه ی بیدار شدن در روز سر ساعت مشخص

تاثیرات بی خوابی بر بدن

قطعا در صورت عدم توجه به درمان بی خوابی به مرور تاثیرات منفی زیادی بر نحوه ی زندگی و میزان هوش و تمرکز افراد خواهد داشت. برای مثال با بی خوابی حدود یک روز، تعادل بدن دچار اختلال شده و حافظه تحت تاثیر قرار میگیرد و با داشتن بی خوابی حدود 36 ساعت باید منتظر بروز بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بود و علاوه براین، هورمون ها نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. در این شرایط بی خوابی وارد مرحله ی خطرناک شده و شخص برای درمان آن حتما باید به پزشک مغز و اعصاب مراجعه نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *