میگرن

8 عادت اشتباه که میگرن را تشدید میکنند

میگرن و سردردهای عصبی یکی از مشکلات رایج در زندگی امروز می باشد که اغلب افراد در طول روز استرس و اضطراب زیادی را تحمل می کنند. اگر سابقه ی میگرن دارید، باید تلاش کنید تا با داشتن الگو و سبک زندگی درست از تشدید آن جلوگیری کنید و با شناسایی محرک های آن، گام های مناسبی برای درمان و کاهش اثرات آن بردارید. در ادامه عادت های اشتباهی که باعث تشدید میگرن می شوند را معرفی خواهیم کرد.

میگرن چیست؟

میگرن یا سردردهای عصبی تنها یک سردرد ساده نیست و به گفته ی موسسه تحقیقات میگرن (MRF)، ششمین بیماری ناتوان کننده در دنیا می باشد که هر 10 ثانیه، یک نفر در ایالت متحده بخاطر آن به اورژانس می رود. این بیماری که بیشتر بخاطر استرس و مشکلات روحی و روانی و داشتن رژیم غذایی نامناسب رخ میدهد، در گروه سنی 15 تا 55 سال رایج بوده و مطالعات نشان می دهد که با بالا رفتن سن، از شدت آن کاسته میشود.

این بیماری انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • میگرن Aura (دیدن نقطه های نورانی یا خطوط زیگزاگی)
  • میگرن مزمن
  • میگرن قاعدگی
  • میگرن فلج نیمه بدن
  • میگرن شکمی
  • میگرن با brainstem aura (نوعی سردرگمی و گیجی به همراه سردرد)

مهم ترین نشانه های میگرن

سردرد انواع مختلفی دارد و هر یک در شرایط خاصی بروز می کنند و نمی توان گفت داشتن هر نوع سردرد شدید به معنای میگرن می باشد. تشخیص نهایی میگرن و درمان آن با مراجعه به پزشک قابل انجام می باشد، اما اگر برخی از نشانه هایی که در ادامه اشاره خواهیم کرد را در هنگام شروع سردرد دارید، می توانید مطمئن شوید که دچار سردردهای عصبی شده اید. نشانه های بارز میگرن عبارتند از:

  • داشتن احساس افسردگی
  • نداشتن خواب کافی و با کیفیت
  • دیدن نورهای چشمک زن یا Aura
  • بالا رفتن اشتها
  • احساس دردهای ضربه زندده در شقیقه ها
  • گردن درد
  • آبریزش بینی و سوزش چشم
  • حساسیت به بود و طعم و نور
  • حالت تهوع
  • ادرار مکرر
  • احساس خواب آلودگی و خمیازه کشیدن های مداوم

راه های کاهش علایم میگرن

استرس؛ مهم ترین عامل میگرن

داشتن زمان کاری طولانی مدت و شرایط روحی و عاطفی نامناسب، بخش جدایی ناپذیر زندگی مدرن امروز می باشد که می تواند در بروز مشکلاتی مانند سردردهای میگرنی تاثیرگذار باشد. افرادی که با این بیماری مبارزه می کنند، در مرحله ی اول باید بتوانند شرایط مناسبی را برای کاهش استرس در زندگی یا محل کار فراهم کنند. علاوه بر درمان استرس با مصرف داروهای مجاز، شخص باید بتواند استرس را با روش هایی مانند مدیتیشن، تمرکز، یوگا و انجام تکنیک های آرامش بخش مدیریت کند.

کنترل میگرن با رژیم غذایی مناسب

علاوه بر شرایط عاطفی، نوع موادی که شخص در رژیم غذایی خود قرار می دهد، می تواند در افزایش یا کاهش شدت میگرن تاثیر داشته باشد. شکلات، کافئین، پنیر، مواد غذایی حاوی MSG یا مونوسدیم گلوتامات و شیرین کننده های غیر مغذی و نوشیدنی های الکلی می توانند تا حد زیادی میگرن را تشدید کنند. البته لازم به ذکر است که هیچ یک از موادی که به مدت طولانی بخشی از رژیم غذایی تان محسوب میشود را به یکباره حذف نکنید و حذف تدریجی را مد نظر داشته باشید.

جدی گرفتن وعده های غذایی در کاهش میگرن

هیپوگلیسیمی یا کاهش قند خون، زمانی اتفاق می افتد که خیلی گرسنه هستید، در این شرایط رگ های خونی دچار انبساط شده و نوعی اسپاسم رخ میدهد و متعاقبا میگرن و سردرد را به همراه خواهد داشت. علاوه براین، گرسنگی ارتباط مستقیم با افزایش استرس دارد و به همین خاطر باید به آن جدی تر نگاه کنید.

از دست دادن آب زیاد و عدم توجه به نوشیدن مداوم مایعات، مخصوصا آب، می تواند در کاهش فشار خون و در نهایت رخ دادن و تشدید علایم میگرن تاثیر زیادی داشته باشد.

نور شدید، آلودگی صوتی و بوی عطر؛ محرک میگرن

افرادی که مبتلا به میگرن می باشند، به شدت نسبت به بو، صدا و نور واکنش نشان می دهند. اگر شما هم نسبت به این محرک ها حساس هستید، سعی کنید با دیدن کوچکترین نشانه ای از شروع سردرد و میگرن، در اتاق تاریک و فضایی آرام و خلوت استراحت کنید و از استشمام بوی عطرهای طبیعی و شیمیایی خودداری نمایید.

کنترل استفاده از تکنولوژی

در دنیای امروز گوشی های تلفن همراه با داشتن صفحات نمایش در سایز و رزولوشن های مختلف بخش جدایی ناپذیر از زندگی اغلب ما انسان ها شده است. افراد مستعد در میگرن باید بتوانند استفاده از این نوع وسایل که نور صفحه نمایش آنها محرک سردرد می باشند را کنترل کنند. سعی کنید به مدت طولانی به صفحه ی تلویزیون و گوشی موبایل نگاه نکنید و به چشم هایتان استراحت کافی بدهید.

خوابیدن منظم، دشمن میگرن

داشتن خواب و استراحت را برای بهبود تمام جوانب عاطفی و جسمی زندگی تان باید جدی بگیرید، اما وقتی صحبت از تاثیر خوابیدن در کاهش میگرن میشود، منظور استراحت و خواب با کیفیت می باشد. داشتن رژیم غذایی مناسب و عدم نوشیدن مایعات زیاد قبل از خواب، تنظیم نور و دمای اتاق، فاصله گرفتن از گوشی تلفن همراه و در شرایط حاد، استفاده از داروهای آرامش بخش با مجوز پزشک، می توانند خواب با کیفیت و استراحت ایده آلی را برایتان فراهم کنند.

مصرف داروهای خاص به اندازه کافی

استفاده از داروهایی مانند داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) بدون نسخه و تجویز پزشک، در اکثر مواقع می تواند میگرن و سردردهای برگشتی را تشدید کنند. بنابراین، اگر دچار میگرن هستید حتما به پزشک مراجعه نموده و بر اساس شرایط جسمی و شدت بیماری، داروهای لازم را دریافت و مصرف نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *